Las 10 preguntas más frecuentes sobre la Reforma MigratoriaTop Ten Questions and Answers about the Senate Inmigration Bill

Las 10 preguntas y respuestas más frecuentes acerca del proyecto de Reforma Migratoria del Senado

1 ¿Cuáles son los requisitos generales para ser elegible para la legalización?

El corazón de la Reforma migratoria del Senado es un amplio y riguroso programa de legalización que pondrá a la mayoría de los 11 millones de inmigrantes indocumentados en vía de una eventual ciudadanía. La reforma provee para muchos los pasos del progrma de legalización que primero permitirá a la gente aplicar para el estado de “Inmigrante Provisional Registrado” (RPI) y entonces, después de 10 años, para el estado de residencia legal permanente, y entonces después de 3 años más, para la ciudadanía estadounidense.

Los requerimientos para ser elegible incluyen revisiones del historial criminal y de seguridad, y establecer una presencia física continua en los Estados Unidos desde antes del 31 de diciembre de 2011. Salidas por menos de 180 días durante este periodo no constituyen rompimientos con la presencia física. Sentencias criminales (1 delito o 3 delitos menores separados) y otros grados de inadmisibilidad hacen a los aplicantes no elegibles para la legalización.

Aplicantes deben pagar una penalización de $500 USD al momento de su aplicación inicial. Otra penalización de $500 al momento de renovar su estado de RPI, y entonces otra penalización de $1000 al momento de ajustar su estado permanente. Aplicarán tarifas de procesamiento por adjudicación de las aplicaciones en cada uno de las 4 etapas del camino a la ciudadanía: Aplicación inicial, Renovación del estado de RPI después de 6 años, Aplicación para la Residencia Legal Permanente después de 10 años, y Aplicación para la Ciudadanía después de 3 años adicionales (si se desea).

Una persona puede permanecer en el estado RPI y renovarlo cada 6 años si así se desea. Al momento de la renovación del estado RPI y/o aplicación para la residencia permanente, el aplican debe demostrar que ha mantenido un empleo o educación regular, pago de impuestos, y la capacidad de mantenerse así mismo. En el momento de la aplicación para el ajuste a la residencia legal permanente, los aplicantes deben demostrar que están aprendiendo inglés y que conocen las normas cívicas.

Personas que tengan orden final de deportación, o quienes han reingresado previamente a los EEUU después de una previa deportación, incluso voluntaria, son elegibles de aplicar para el estado RPI. En adición, ciertas personas que han sido previamente deportadas por delitos no-criminales, que tienen esposa, padres o hijos USC o LPR en los Estados Unidos, o que son elegibles para la Ley “DREAM”, son elegibles de aplicar para una dispensa temporal para reingresar a los Estados Unidos, para así poder aplicar por el estancia legal. Personas quienes entraron a los Estados Unidos con una visa válida y se quedaron son elegibles también, siempre y cuando su estancia ilegal haya sido sólo desde el 31 de diciembre de 2011.

Individuos que reciben el estado RPI pueden trabajar legalmente en los Estados Unidos y viajar fuera del país. Sus hijos menores, si están en los Estados Unidos pueden ser incluidos en su aplicación.

Individuos con estado PRI no son elegibles para los beneficios de programas de gobierno, subsidios o créditos tributarios bajo la Ley “Affordable Care”.

2 ¿Qué pasará con la gente con atrasos en su visa?

La reforma del Senado elimina los actuales retrasos en las visas familiares y de trabajo hasta con 8 años. Toda la gente que se encuentra actualmente con atrasos en su visa, esperando por su ciad para ponerse al corriente, obtendrá un estado de residente permanente legal antes de que los nuevos RPI’s legalizados puedan obtener su estaca permanente.

3 ¿El reforzamiento del control fronterizo retrasará el programa de legalización?

Los reforzamientos del control fronterizo no deben retrasar el programa inicial legalización RPI. Éstos requieren que el Secretario de Seguridad Nacional que presente, dentro de los 6 meses de su promulgación, dos planes. El primero es una estrategia para lograr un objetivo efectivo del 90% en los sectores de alto riesgo de la frontera sur. El segundo es un plan diseñado para reforzar las barreras actuales. El programa de legalización inicial no comienza hasta que se presenten estos planes. El programa de legalización también no comenzará hasta que se emitan los reglamentos de aplicación – dentro de 12 meses después de la promulgación del proyecto de ley.

Si, después de cinco años, no se ha logrado la tasa de eficacia del 90% en los sectores de alto riesgo, una reserva adicional de recursos será autorizado para lograrlo y una comisión de expertos, y se formará funcionarios electos de los estados fronterizos. La comisión fronteriza emitirá recomendaciones al DHS sobre las medidas adicionales que deben adoptarse para ayudar a alcanzar la meta de tasa de efectividad del 90%.

Otros dos refuerzos de control fronterizo que se tienen que cumplir antes de que quienes tienen estado RPI pueden solicitar la residencia permanente, estos implican la aplicación del programa E-Verify y los controles de entrada y salida en los puertos aéreos y marítimos. Ambos factores desencadenantes son alcanzables y no debe retrasar el camino a la residencia permanente.

4 ¿Qué pasa con miembros de familia, esposos / niños de residentes permanentes legales, hermanos, compañeros LGBT, niños de adultos casados?

El proyecto del Senado prevé aumento de la unidad familiar los cónyuges categorizar e hijos menores de residentes permanentes como “parientes inmediatos” para propósitos de inmigración. Esto significa que estos miembros de la familia no están sujetos a ningún tipo de limitaciones numéricas. Eso, a su vez, libera visas para las demás categorías de la familia, lo que limitará el tamaño de los nuevos retrasos que se pueden desarrollar en esas categorías en el futuro.

El proyecto de ley eliminará las categorías de visas por parentesco con un ciudadano de los EEUU y visas de diversidad. Sin embargo, todos los ciudadanos de Estados Unidos con las peticiones de hermanos actualmente pendientes podrán completar su patrocinio y nuevas peticiones pueden ser presentadas por otros 18 meses. Después de ese punto, los hermanos seguirán siendo elegibles para una nueva “visa basada en el mérito” y recibirán puntos de elegibilidad en función de su relación familiar. También estarán autorizados a viajar a los Estados Unidos como visitantes por periodos de dos meses cada año.

La categoría de visa por hijos de adultos casados se limitará en el futuro para aquellos que son menores de 31 años de edad.

El proyecto de ley no prevé visas familiares para LGBT “socios permanentes.” Esta disposición deberá ser añadido al proyecto de ley a través del proceso de enmienda.

5 ¿Qué pasa con los soñadores, ¿qué pasa con ellos?

Soñadores pueden ganar estatus legal permanente en los cinco años, y son inmediatamente elegibles para solicitar la ciudadanía de EE.UU.. Soñadores que han sido deportados previamente pueden ser elegibles para solicitar la condición legal si cumplen con ciertos requisitos, incluso si no tienen una relación de calificación EE.UU.

6 ¿Qué otros cambios no el proyecto de ley hace que los programas de visas basadas en empleo?

Los trabajadores agrícolas son elegibles para un camino acelerado de cinco años para la residencia permanente y eventualmente la ciudadanía bajo la ley actual. Para calificar, entre otras cosas, tienen que seguir trabajando en el sector agrícola por un período adicional de 3-5 años después de la promulgación.

Otros trabajadores esenciales pueden solicitar un nuevo “W” visa de trabajo que les permitirá entrar y trabajar en los EE.UU. para los empresarios participantes, cambiar de trabajo para otros empleadores W, y eventualmente auto-petición de la condición legal permanente en el marco del nuevo programa basado en el mérito .

Tanto el programa de visas de W y el nuevo programa de trabajadores agrícolas están sujetos a las normas importantes para los salarios y condiciones de trabajo, negociados por el trabajo para proteger tanto a los trabajadores inmigrantes y nativos.

Por último, hay nuevas medidas de protección contra los empleadores que utilizan el estado de inmigración para intimidar a los trabajadores y para evitar que los reclutadores internacionales de engañosa o maltratar a las personas que aportan a los EE.UU.

7 ¿Qué pasa con las personas que tenían TPS o DED?

Las personas que han estado en los Estados Unidos en el estado autorizado legal o el empleo, incluyendo TPS o DED, por lo menos durante diez años son elegibles para solicitar la residencia permanente legal. Esto permitirá que las personas en estos estados que ya han estado aquí por más de diez años para ajustar su estatus de inmediato, en lugar de esperar otros diez años.

8 ¿Hay algún cambio en los programas de asilo y refugiados en este proyecto de ley?

El proyecto del Senado ofrece mejoras importantes a los programas de asilo y refugiados, incluyendo la eliminación de la fecha límite arbitraria de un año.

9 ¿Qué pasa con otras medidas coercitivas, tales como E-Verify?

El proyecto de ley incluye un programa obligatorio y universal del empleo de verificación, E-Verify. El programa incluye un nuevo proceso debido y la protección de la privacidad, y es gradualmente durante un período de cinco años hasta que incluya a todos los empleadores de Estados Unidos.

10 Cuando este proyecto de ley se convierta en ley? ¿Cuál es el proceso? Cuando las personas pueden comenzar a solicitar la legalización?

El proyecto del Senado debe moverse primero a través de un proceso de aprobación en el Comité Judicial del Senado, donde será objeto de modificaciones tanto de republicanos y demócratas en el comité. El proyecto de ley y luego ir a todo el Senado para su debate y enmiendas y su votación final. La Cámara debe aprobar una ley de inmigración.

Si la Cámara de Representantes y el Senado proyectos de ley no son idénticos, los dos proyectos de ley por lo general van a un “comité de conferencia” Casa / Senado, donde se harán más cambios como las diferencias entre los dos proyectos de ley se elaboran. La factura final acordada por la Comisión de la Conferencia debe enviar de nuevo a la Cámara y el Senado para votación final, y sólo entonces puede el proyecto de ley será promulgada por el Presidente.

Una vez que el proyecto de ley se convirtió en ley, habrá un período de un año en el que se escriben las regulaciones para implementar el proyecto de ley. El período de solicitud para el nuevo programa de legalización comenzará un año después del proyecto de ley se convirtió en ley, y los solicitantes tendrán un año para aplicar. El secretario del DHS, se puede extender el período de solicitud de dieciocho meses adicionales si es necesario.

Durante el año que se necesita para finalizar las normas después de la promulgación proyecto de ley, y durante el período de aplicación de uno o dos años y medio, las personas que son elegibles para la legalización serán protegidos de la deportación.

No se puede solicitar la legalización antes de que comience el período de aplicación del programa, un año después de que el proyecto de ley se convirtió en ley. Los individuos no deben pagar a nadie para preparar y presentar su solicitud a menos que y hasta que comience el período de solicitud oficial. Información y plazos serán publicados en varios sitios web gubernamentales y organizaciones sin fines de lucro.

Top Ten Questions and Answers about the Senate Immigration Bill

1. What are the general eligibility requirements for people for legalization?

At the heart of the Senate bill is a broad yet stringent legalization program that will put most of the 11 million undocumented immigrants on the road to eventual citizenship. The bill provides for a several step legalization program that first allows people to apply for “Registered Provisional Immigrant” (RPI) status and then, after 10 years, for lawful permanent resident status, and then after 3 more years, for U.S. citizenship.

Eligibility requirements include passing criminal and security background checks and establishing continuous physical presence in the United States since before December 31, 2011. Departures of less than 180 days during that period do not constitute breaks in physical presence. Certain criminal convictions (1 felony or 3 separate misdemeanors) and other grounds of inadmissibility render applicants ineligible for legalization.

Applicants must pay a penalty fine of $500 at the time of initial application, another penalty fine of $500 at the time of renewal of RPI status, and then a $1,000 penalty fine at the time of adjustment to permanent status. Processing fees for adjudication of the applications apply at each of 4 stages on the road to citizenship—initial application, renewal of RPI status after 6 years, application for lawful permanent resident status after 10 years, and application for citizenship after 3 additional years (if desired).

A person may remain in in RPI status and renew it every 6 years if they so desire. At the time of RPI renewal and/or application for permanent residence, the applicant must demonstrate that they have maintained regular employment or education, payment of taxes, and the ability to support oneself. At the time of application for adjustment to lawful permanent resident status, applicants must demonstrate that they are learning English and have a knowledge of civics.

Persons who have final orders of removal, or who have previously reentered the U.S. after a prior removal or voluntary departure are eligible to apply for RPI status. In addition, certain people previously deported for non-criminal grounds and who have a spouse, parent, or child USC or LPR in the United States or who would be eligible for the DREAM Act, are eligible to apply for a waiver to reenter the United States in order to apply for legal status. Persons who entered the United States on a valid visa and then overstayed are eligible, provided they have been in unlawful status since December 31, 2011.

Individuals who receive PRI status can work legally in the United States and travel outside the country. Their minor children, if present in the United States, can be included in their application.

Individuals with PRI status are not eligible for means-tested federal public benefits nor for subsidies or tax credits under the Affordable Care Act.

2. What will happen to people in current visa backlogs?

The Senate bill eliminates the entire family and employment-based visa backlogs within 8 years. All of the people who are currently in the visa backlogs, waiting for their “priority date” to become current, will obtain lawful permanent resident status before the newly legalized RPI’s can obtain permanent status.

3. Will the border enforcement “triggers” delay the legalization program?

The border enforcement triggers should not delay the initial RPI legalization program. The “triggers” require the Secretary of Homeland Security to submit, within 6 months of enactment, two plans. The first is a strategy to achieve a 90% effective rate goal in high risk sectors of the Southern border. The second is a fencing plan designed to reinforce current fencing and barriers. The initial legalization program does not begin until these plans are submitted. The legalization program also will not begin until implementing regulations are issued – within 12 months after enactment of the bill.

If, after five years, the 90% effectiveness rate in high risk sectors has not been achieved, an additional pool of resources will be authorized for appropriation and a commission of experts and elected officials from border states will be formed. The border commission will issue recommendations to DHS regarding additional measures that should be adopted to help reach the 90% effectiveness rate goal.

Two other enforcement “triggers” that have to be met before RPIs can apply for permanent residence involve implementation of the E-Verify program and entry-exit controls at air and sea ports. Both of these triggers are achievable and should not delay the path to permanent residence.

4. What about family members…spouses/kids of LPRs, siblings, LGBT partners, adult married kids?

The Senate bill provides for increased family unity by categorizing spouses and minor children of lawful permanent residents as “immediate relatives” for immigration purposes. This means that these family members are not subject to any numerical limitations. That, in turn, frees up visas for the other family categories, which will limit the size of any new backlogs that may develop in those categories in the future.

The bill will phase out the U.S. citizen sibling visa category and diversity visas. But all U.S. citizens with sibling petitions currently pending will be able to complete their sponsorship and new petitions may be filed for another 18 months. After that point, siblings still will be eligible for a new “merit based visa” and will receive eligibility points based on their family relationship. They will also be authorized to travel to the United States as visitors for two-month periods each year.

The adult married children visa category will be limited in the future to those who are under 31 years of age.

The bill does not provide for family visas for LGBT “permanent partners.” This provision will have to be added to the bill through the amendment process.

5. What about DREAMERS, what happens to them?

DREAMERs can earn permanent legal status within five years, and are then immediately eligible to apply for U.S. citizenship. DREAMERs who have been previously deported may still be eligible to apply for legal status if they meet certain requirements, even if they don’t have a qualifying U.S. relationship

6. What other changes does the bill make to the employment-based visa programs?

Farmworkers are eligible for an expedited five year path to permanent legal status and then eventual citizenship under current law. In order to qualify, among other things, they must continue working in the agricultural sector for an additional 3-5 years post-enactment.

Other essential workers may apply for a new “W” worker visa which will allow them to enter and work in the U.S. for participating employers, change jobs to other W employers, and eventually self-petition for lawful permanent status under the new merit based program.

Both the W visa program and the new agricultural worker program are subject to important standards for wages and working conditions, negotiated by labor to protect both immigrant and native-born workers.

Finally, there are new protections against employers using immigration status to intimidate workers and to prevent international recruiters from misleading or otherwise mistreating those they bring to the U.S.

7. What about people who had TPS or DED?

People who have been in the United States in lawful or employment authorized status, including TPS or DED, for at least ten years are eligible to apply for lawful permanent residence. This will allow people in these statuses who have already been here for more than ten years to adjust status immediately, instead of waiting another ten years.

8. Are there any changes to the asylum and refugee programs in this bill?

The Senate bill provides important improvements to asylum and refugee programs, including the elimination of the arbitrary one-year filing deadline.

9. What about other enforcement measures, such as E-Verify?

The bill includes a mandatory, universal employment verification program, E-Verify. The program includes new due process and privacy protections, and is phased in over a period of five years until it includes all U.S employers.

10. When will this bill become law? What is the process? When can people begin to apply for legalization?

The Senate bill must first move through a process of approval in the Senate Judiciary Committee, where it will be subject to amendment from both Republicans and Democrats on the committee. The bill will then go to the whole Senate for debate and amendment and a final vote. The House must also pass an immigration bill.

If the House and Senate bills are not identical, the two bills will usually go to a House/Senate “conference committee” where further changes will be made as the differences between the two bills are worked out. The final bill agreed-upon by the conference committee must sent back to both the House and Senate for final votes, and only then can the bill be signed into law by the President.

Once the bill is signed into law, there will be a one-year period in which regulations will be written to implement the bill. The application period for the new legalization program will begin one year after the bill is signed into law, and applicants will have one year to apply. The DHS Secretary can extend the application period for an additional eighteen months if necessary.

During the year it will take to finalize the regulations after bill enactment, and through the one or two-and-a-half year application period, individuals who are eligible for legalization will be protected from deportation.

No one can apply for legalization before the program application period begins, one year after the bill is signed into law. Individuals should not pay anyone to prepare or file their application unless and until the official application period begins. Information and deadlines will be posted on various government and non-profit organization websites.

Related posts

Leave a Comment